Mijn speurtocht naar bankgeheim, geld en goud

Stel je voor en kom in contact met medebeleggers

Mijn speurtocht naar bankgeheim, geld en goud

Berichtdoor Drs._J » 08 feb 2012, 04:45

Toen ik 17 jaar geleden naar Canada verhuisde had ik geen vermoeden hoe mijn avonturen daar zouden verlopen. Na verschillende ondernemingen om in ons bestaan in de Rockies van BC te overleven, raakte ik geobsedeerd door de economische illusie van onze decadente welvaart. Dat was het begin van een ontdekkingsreis in de wereld van bankgeheim, goud en geld.
Vlak voor de kredietcrisis in 2007 losbarstte - iets dat ik had zien aankomen en waarvoor ik mijn familie en vrienden in Nederland al jaren waarschuwde - verkochten we ons huis en investeerde ik de opbrengst in goud.Dat heeft ons totzover gen windeieren opgeleverd…
Over die ontdekkingstocht en leerproces heb ik een boek geschreven, ‘ Achter m’n gat vergaat de wereld’, dat inmiddels wordt uitgegeven via uitgeverij ‘Boekenbent’
Dit boek beschrijft mijn transformatie tot goldbug en geeft een logische en simpele uitleg van de huidige economische crisis. Ideaal voor diegenen, die meer willen weten over het historische belang van goud, en de gevolgen voor de toekomst. Het leest als een avonturenroman, en is daarmee ook heel geschikt als introductie voor sceptische familieleden of kennissen!

http://www.shop.boekenbent.com
Drs._J

Re: Mijn speurtocht naar bankgeheim, geld en goud

Berichtdoor WimDVV » 14 feb 2012, 11:10

Uw huis verkopen voor goud!!??

En nu een boek uitbrengen om je een huis te kunnen kopen? :)
WimDVV

Berichtdoor Drs._J » 14 feb 2012, 19:38

Ja, dat zijn geen gemakkelijke beslissingen. Maar om daar de motieven voor te begrijpen, zul je toch echt het boek moeten lezen. Uiteindelijk willen we natuurlijk weer ons eigen huis, maar dan zondeer hypotheeklast om je nek. Afijn, ik heb de wijsheid niet in pacht, travel light voorlopig!
Drs._J

Berichtdoor vla0867 » 14 feb 2012, 20:07

Als voorstander van goud denk ik niet dat je één iemand gaat kunnen overhalen om als vlaming zijnde zijn huis te verkopen en in te ruilen voor goud en te gaan huren ,in mijn geval aan 900€ voor hetzelfde comfort een woning te hebben.
Maar stel nu dat ik mijn tweede verhuur woning zou verkopen ,wat haal ik daar voordeel aan om het om te zetten in goud kan ik dan niet beter gewoon de huurinkomsten omzetten naar goud en de zekerheid van mijn vastgoed aanhouden.
vla0867

Berichtdoor Drs._J » 14 feb 2012, 20:48

Goede raad is duur. Als je huurinkomsten hebt uit een tweede huis, zou ik dat niet verkopen (afhankelijk van eventuele winst dan). Maar timing is alles; best mogelijk dat goud niet eens meer te krijgen is als het financiële systeem bezwijkt. Je kunt een ander niet overtuigen, dat moet ieder voor zich doen. Geloof iets of niet, maar dat is niet hetzelfde als overtuiging. Ik heb mijn keuzes gemaakt op basis van wat ik geleerd heb. Geen garanties in het leven, zeker niet van politici, experts of bankier. Think for yourself.
Drs._J

Berichtdoor Drs._J » 10 jan 2013, 05:11

NBD|Biblion recensie
De auteur probeert met dit boek zijn interpretatie te geven van de oorzaak-gevolg relatie van de huidige economische crisis. Aan de hand van zijn emigratie naar Canada en zijn belevenissen met zijn gezin probeert hij zijn visie hierop met de lezer te delen. Het verhaal is opgebouwd rondom de centrale thema's: geld, energie en verandering. Ontdek welke lastige keuzes de auteur moet maken in zijn strijd om te overleven. Leef mee met zijn innerlijke strijd en onderga zijn achtbaan vol emoties. Zijn vlucht uit Nederland is een begin van een lange weg waarin hij tot de ontdekking komt dat de banken een hoofdrol hebben gespeeld in de totstandkoming van de economische crisis. Dit boek inspireert en geeft de lezer stof tot nadenken. De auteur is wat lang van stof en het boek bevat geen illustraties. Het is dan ook niet voor iedereen even toegankelijk.
Drs. Can Kumru (NBD|Biblion recensie)

http://shop.boekenbent.com/product_info ... cts_id=657
Drs._J

Berichtdoor Drs._J » 14 apr 2013, 03:11

Nederland wordt wakker!
Drs._J

Berichtdoor XXL66 » 16 sep 2013, 15:33

Boek verkoopt slecht precies...
XXL66

Berichtdoor Drs._J » 11 nov 2013, 03:01

Kennis = Macht. Als kennis verspreidt doet macht dat ook, lost op, verdwijnt... waar of niet waar?
Drs._J

Berichtdoor Drs._J » 04 sep 2014, 00:14

http://www.vrijspreker.nl/wp/2013/05/ac ... de-wereld/

Boekbespreking

Achter mijn gat vergaat de wereld is het verhaal van Jan van Roy en zijn gezin. Van Roy is een docent aan de Hogeschool Eindhoven die begin jaren negentig bij zichzelf onvrede bespeurt over het leven in Nederland en besluit achter de horizon te gaan kijken. Enkele jaren later, in 1995, vertrekt hij met zijn vrouw en twee dochters naar Canada, Noord-Amerika.

Het boek is een beschrijving van de lotgevallen van Van Roy en zijn gezin en zijn strijd om in zijn nieuwe land – het beleefde land, zoals hij het noemt – een bestaan op te bouwen.

Voor wie de afgelopen twee decennia in Nederland heeft meegemaakt is zijn verhaal een feest van herkenning. De huizenboom die in 1992 begon, de Y2K paniek aan het einde van dat decennium, ‘911‘ en het effect daarvan op de Verenigde Staten tot en met het knappen van de bubble in de huizenprijzen in de VS in 2007 (subprime crisis), het zit er allemaal in.

Al deze ontwikkelingen zijn het decor waartegen zich de ontwikkeling van de auteur als immigrant en entrepreneur zich afspeelt. Wat zijn boek voor libertariërs interessant maakt is dat de strijd om een bestaan bij de auteur samengaat met een groeiend inzicht in economische processen en de rol van overheden en centrale banken daarin. Van Roy wordt zich gaandeweg steeds meer bewust van het feit dat de boom van de jaren negentig en het begin van deze eeuw is gebaseerd op geldschepping en geen echte welvaartsgroei vertegenwoordigt. Sterker nog, de voortdurende geldontwaarding die het gevolg is van de geldschepping door de centrale banken maakt werkende mensen tot slaven van het bankensysteem. Hij is daarbij beïnvloed door boeken als The Fourth Turning, over het cyclische karakter van de geschiedenis, en The Creature from Jekyll Island, een boek over de geschiedenis van de Federal Reserve in de VS. En passant loopt hij tegen de Oostenrijkse economische school aan, op zichzelf al opmerkelijk voor iemand die uit het onderwijssysteem afkomstig is. Immers, als er ergens een wereld is waarin de ‘Oostenrijkers’ doodgezwegen worden (of gewoon volslagen onbekend zijn) dan is de wereld van (hoge)scholen, universiteiten en (dus) docenten en professoren wel.

Zijn Werdegang leidt ertoe dat er een steeds grotere kloof ontstaat tussen het groeiende realiteitsbesef van Jan van Roy en dat van zijn vrienden en familie die in Nederland, die net als de meeste Nederlanders in een schijnrealiteit leven en niet zien of willen zien hoe de wereld in elkaar zit.

Aan het eind van zijn boek formuleert Van Roy zijn tien principes van KISS (Keep It Simple, Stupid!) waarin hij zich een volledig ontwikkelde libertariër toont (of klassiek liberaal, voor wie dat een betere aanduiding vindt). Enkele van zijn punten zijn: experts zijn idioten (lees: vertrouw liever op gezond verstand dan op geleerde praatjes van mensen die belang hebben bij de visie die ze verkondigen), het bankensysteem is bedrog (lees: banken scheppen geen geld, maar inflatie, en gaan daarmee door totdat iedereen hun slaaf is) en vrijheid = risico. Die laatste behoeft voor trouwe lezers van deze site natuurlijk geen toelichting.

Het is even lezen, met ruim 400 pagina’s, en de beschrijving van de lotgevallen van Jan van Roy zelf zou wat korter hebben gemogen, maar al met al geeft het boek een mooi verslag van een Nederlander in zijn nieuwe land. Voor wie plannen heeft om Nederland te verlaten is het boek een aanrader, juist omdat het een realistisch beeld van het emigrantenbestaan schildert en ook Jan van Roy’s twijfels, zorgen en regelrechte teleurstellingen niet verhult. Daarmee onderscheidt het boek zich van het typische emigratieboek, dat vaak in de romantische fase van de emigratie is geschreven en daarin blijft. Een boek dat met beide benen op de grond staat dus, net als de schrijver zelf.

Paul Verhaegh
Drs._J

Keer terug naar Kennismaking